Jak dbać o wątrobę? Praktyczne wskazówki dla każdego

Jesteśmy przekonani, że wiesz jak ważna jest wątroba w codziennym życiu i jaką rolę odgrywa jej prawidłowe funkcjonowanie dla całego organizmu. Tak jak każdy organ – jeśli nie działa prawidłowo, wysyła pierwsze sygnały. Po rozpoznaniu objawów osłabienia wątroby, możemy przystąpić do jej wzmocnienia, stosując dietę alkaliczną. Jak dbać o wątrobę, aby cieszyć się dobrym zdrowiem? O tym w dzisiejszym artykule.

Podstawowe funkcje wątroby w organizmie człowieka to:

  • detoksykacyjna
  • immunologiczna
  • wytwarzanie żółci
  • gospodarowanie składnikami odżywczymi takimi jak: białka, węglowodany i tłuszcze
  • magazynująca: odkładanie zapasów żelaza i witamin

Jak przywrócić odpowiednie pH wątrobie i jelitom?

Aby rozpocząć usuwanie mikroorganizmów produkujących toksyny, należy najpierw zmienić nawyki żywieniowe. Dieta zasadowa, stosowanie wody alkalicznej, uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów, na przykład suplementem diety Alkaline 16 Greens, odstawienie używek – to pierwszy krok do przywrócenia odpowiedniego pH układu pokarmowego.

Jakimi produktami  wspierać wątrobę?

Dieta alkaliczna wspomaga prawidłowe działanie wątroby, a także oczyszcza ją z zanieczyszczeń. Sporządziliśmy listę 7 produktów i grup produktów mających korzystny wpływ na wątrobę:

  1. Zielone zboża: chlorofil zawarty w pszenicy i jęczmieniu pomaga w detoksykacji jelit i jednocześnie pomaga utrzymywać zasadowy odczyn ciała,
  2. Zielone warzywa liściaste: cykoria, szpinak, rukola i gorczyca neutralizują metale ciężkie, wpływają na wątrobę alkalizująco i żółciopędnie.
  3. Awokado: chroni przed toksynami.
  4. Orzechy włoskie: poprzez zawarte kwasy omega-3 i dużą dawkę L-argininy pomagają w detoksykacji i regenerowaniu uszkodzonych komórek wątroby.
  5. Kurkuma: reguluje ilość wytwarzanej żółci i dba o woreczek żółciowy.
  6. Czosnek: poprzez zawarte w nim związki siarki przyczynia się do wypłukiwania kwasu z organizmu; z kolei selen i aliacyny ochraniają wątrobę i wspomagają proces  regeneracji.
  7. Grapefruit: witamina C, przeciwutleniacze i n-arginina działają alkalizująco na organizm.

jak dbać o wątrobę

Objawy osłabionej wątroby

Wątroba, tak jak każdy narząd w ciele, daje odczuć właścicielowi, że nie jest dobrze traktowana. Jeśli odczuwasz kilka z poniższych objawów, skonsultuj się z lekarzem i rozpocznij dietę alkaliczną. Najczęstsze objawy chorej wątroby to:

  • kłucie w boku i ból pod żebrami,
  • spowolniona przemiana materii (skłonność do nadwagi, brak widocznych efektów odchudzania)
  • spód języka zabarwiony na żółto,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • stałe uczucie zmęczenia,
  • wzdęcia, biegunki, zaparcia, gorycz w ustach.

Jak dbać o wątrobę?

Oto kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym przedłużysz zdrowie wątroby.

  • Ogranicz ilość spożywanych tłuszczy, częściej jadaj chude wędliny, drób i ryby.
  • Częściej spożywaj posiłki gotowane lub duszone. Smażone potrawy, zwłaszcza spożywane w dużych ilościach, mają negatywny wpływ na wątrobę.
  • Wzbogać dietę o zioła. Przyprawione nimi potrawy zyskają smak i aromat, wątrobie natomiast ułatwią ich trawienie.
  • Jedz małymi kęsami i dokładnie je przeżuwaj – wątroba będzie miała czas na trawienie i wydzielenie żółci.

Oczyszczanie wątroby z toksyn

Już wiesz, jak dbać o wątrobę. Na koniec jeszcze kilka słów o oczyszczaniu wątroby.

Jeśli szczególnie zależy Ci na szybkiej detoksykacji wątroby, rozpocznij dietę zasadową. W ciągu minimum 4 tygodni zaczniesz odczuwać pierwsze oznaki poprawy zdrowia. Dla uzyskania pełnej poprawy, stosuj tę dietę przez okres 8 tygodni. W tym czasie zalecane jest spożywanie 5 małych posiłków dziennie, gotowanie na parze, w folii lub w małej ilości wody. Nie wskazane jest smażenie posiłków na głębokim tłuszczu.

Ogranicz poniższe produkty:

  • nabiał (mleko, sery, śmietanę, jogurty, masło, margaryny, jajka),
  • czerwone mięso,
  • pieczywa pszenne (białe),
  • słodycze (cukier, dżemy, lody,
  • słone przekąski (słone paluszki, prażone orzeszki, popcorn)
  • grzyby (w tym też pieczarki),
  • alkohol,
  • mocne herbaty.

Wprowadź do diety:

  • warzywa z tabeli zasadowej,
  • nasiona,
  • świeże ryby,
  • zdrowe tłuszcze takie jak olej tłoczony na zimno,
  • owoce świeże i suszone.

Pamiętaj, że możesz zacząć dietę zasadową od stopniowego eliminowania zakazanych produktów. Przez pierwsze 2 tygodnie ogranicz produkty, po których czujesz się najgorzej, a następnie stosuj coraz bardziej rygorystyczne posiłki i trzymaj się zasadowych produktów żywieniowych.

You may also like...