Matcha latte – Twoja zdrowsza alternatywa kawy!

Jak dobrze wiesz, kawa mocno zakwasza organizm. Jednak co zrobić, jeśli nie możesz się oprzeć codziennej, porannej dawce przyjemności? Mamy rozwiązanie! Matcha latte to nie tylko jeden z najmodniejszych trendów wśród fanów zdrowego odżywiania i społeczności blogosfery, ale również ciekawa alternatywa dla osób, które nie potrafią prawidłowo funkcjonować bez porannej dawki kofeiny. Sprawdź, czym jest ta zielona rewolucja i czy trafi w Twój gust.

Matcha – japoński skarb natury

Matcha (z języka japońskiego 抹茶) tak naprawdę jest… zmieloną zieloną herbatą, której tradycje sięgają ponad 800 lat (znana od 1191 roku). To sprawia, że jest jedną z najstarszych odmian herbaty w Japonii. Wieki temu jej uprawa odbywała się wyłącznie na plantacjach należących do klasztorów i owiana była wielką tajemnicą. Już wtedy znano jej zdrowotne właściwości. Roślina, z której produkowana jest Matcha (a szczególnie liście krzewów) była specjalnie osłonięta matami, aby posiadała jak najwięcej chlorofilu – to dzięki temu jej kolor jest tak intensywnie zielony. Herbata Matcha jest również często używana do produkcji japońskich słodyczy, a także jest ona podawana w znanej w Japonii ceremonii herbaty (cha-no-yu, czyli „droga herbaty”). Liście krzewów Matcha są starannie zbierane, suszone i mielone na bardzo drobny pył.

Matcha latte – składniki odżywcze i kalorie

Składniki odżywcze:

  • Katechiny (polifenole)  242 mg
  • L-Teanina (aminokwas)  39 mg
  • Kofeina, zwana tu teiną  68 mg
  • Proteiny  578mg
  • Błonnik pokarmowy poniżej 0,662 mg
  • Wapń 6,5 mg
  • Żelazo poniżej  0,34 mg
  • Potas 42,3 mg
  • Witamina C 3,2 mg

Kalorie:

Matcha latte serwowana w znanej sieci kawiarni posiada 240 kalorie (duża filiżanka + 2% mleko).

Matcha latte

Kalorie Matcha coffee – źródło

Matcha latte przepis

Jeśli jesteś fanem kawy, ale obecny stan zdrowia lub dieta alkaliczna, nie pozwalają Ci na częste delektowanie się nią, wypróbuj przepis na równie energetyczny napój – Matcha latte.

Składniki na przygotowanie jednej filiżanki napoju:

  • 1-1,5 łyżeczki herbaty matcha (do picia),
  • gorące spienione mleko (sojowe, kokosowe, migdałowe lub inne),
  • cukier trzcinowy do smaku (opcjonalnie),
  • gorąca woda.

Przepis matcha latte:

  1. Zalej matcha gorącą, przegotowaną wodą, lecz nie wrzątkiem! Idealna temperatura to około 80 stopni Celsjusza.
  2. Rozbij grudki herbaty specjalną miotełką bambusową (chasen), trzepaczką, ewentualnie łyżeczką.
  3. Dodaj cukier (opcjonalnie).
  4. Dolej wody do wysokości 1/3 filiżanki.
  5. Spienione mleko z pianką dolej do napoju.

Smacznego!

Matcha latte – zalety

  • Zawiera 6 razy więcej antyoksydantów niż jagody goji, 7 razy więcej niż ciemna czekolada, 17 razy więcej niż dzikie jagody i aż 60 razy więcej niż szpinak! Jedna matcha latte to tyle antyoksydantów co 10 filiżanek zielonej, liściastej herbaty.
  • Matcha Latte neutralizuje wolne rodniki w organizmie, dodaje energii, obniża „zły” cholesterol, działa antynowotworowo, spowalnia proces starzenia się (być może to jeden z czynników wpływających na długowieczność mieszkańcy Wschodu).
  • Matcha zawiera 5 razy więcej L-teaniny niż popularna zielona herbata, która sprawia, że stajemy się zrelaksowani. L-teanina odpowiada za pobudzanie fal alfa w mózgu człowieka (stres natomiast powoduje wytwarzanie się fal beta),
  • Matcha wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Ćwiczenia po wypiciu Matcha powodują 25% wzrost spalania tkanki tłuszczowej podczas wysiłku treningowego.
  • Matcha zwiększa termogenezę naszego organizmu (spalanie kalorii poprzez wytwarzane ciepło naszego ciała) z około 8-10% do 35-43%.

You may also like...