Matcha latte – Twoja zdrowsza alternatywa kawy!

Jak dobrze wiesz, kawa mocno zakwasza organizm. Co jednak jeśli nie możesz się oprzeć codziennej, porannej dawce przyjemności? Mamy rozwiązanie! Matcha latte to nie tylko jeden z najmodniejszych trendów wśród fanów zdrowego odżywiania i społeczności blogosfery, ale również ciekawa alternatywa dla osób, które nie mogą prawidłowo funkcjonować bez porannej dawki kofeiny. Sprawdź czym jest ta zielona rewolucja wśród fanów trafi w Twój gust.

Matcha – japoński skarb natury

Matcha (z języka japońskiego 抹茶) tak naprawdę jest.. zmieloną zieloną herbatą, której tradycje sięgają ponad 800 lat (znana od 1191 roku!). To sprawia, że w swoim gatunku jest jedną z najstarszych odmian herbaty znanej w Japonii. Wieki temu, jej uprawa odbywała się wyłącznie na plantacjach należących do klasztorów i owiana była wielką tajemnicą. Już wtedy wiadomo było o jej prozdrowotnych właściwościach. Roślina z której produkowana jest Matcha (a szczególnie liście krzewów) była specjalnie osłonięta matami, aby posiadała jak najwięcej chlorofilu – to dzięki temu jej kolor jest tak intensywnie zielony. Herbata Matcha jest również często używana do produkcji japońskich słodyczy, a także ona jest głównie podawana w znanej w Japonii ceremonii herabty (cha-no-yu, czyli „droga herbaty”). Liście krzewów Matcha jest starannie pielęgnowana, zbierana, suszona i mielona na bardzo drobny pył.

 

Matcha latte – składniki odżywcze i kalorie

Składniki odżywcze:

  • Katechiny (polifenole)  242 mg
  • L-Teanina (aminokwas)  39 mg
  • Kofeina, zwana tu teiną  68 mg
  • Proteiny  578mg
  • Błonnik pokarmowy poniżej0,662 mg
  • Wapno  6,5 mg
  • Żelazo poniżej  0,34 mg
  • Potas 42,3 mg
  • Witamina C 3,2 mg

Kalorie:

Matcha latte serwowana w znanej sieci kawiarni posiada 240 kalorie (duża filiżanka + 2% mleko).

Matche latte

Kalorie Matcha coffee – źródło

Matcha latte przepis

Jeśli jesteś fanem kawy, ale obecny stan zdrowia (lub dieta alkaliczna) nie pozwalają Ci na cieszenie się jej właściwościami – wypróbuj przepis na równie energetyczny napój Matcha latte.

Składniki na przygotowanie jednej filiżanki napoju:

  • 1-1,5 łyżeczki herbaty matcha (do picia),
  • gorące spienione mleko (sojowe, kokosowe, migdałowe lub inne),
  • cukier trzcinowy do smaku (opcjonalnie),
  • gorącą wodę.

Przepis matcha latte:

  1. zalewamy matcha gorącą, przegotowaną wodą (lecz nie wrzątkiem! Idealna temperatura to około 80 stopni Celsjusza).
  2. rozbijamy grudki herbaty specjalną miotełką bambusową (chasen), trzepaczką, ewentualnie łyżeczką.
  3. dodajemy cukier (opcjonalnie).
  4. dolewamy wody do wysokości 1/3 filiżanki.
  5. spienione mleko z pianką dolewamy do napoju.

Smacznego!

Matcha latte – zalety

  • zawiera 6 razy więcej antyoksydantów niż jagody Goja, 7 razy więcej niż ciemna czekolada, 17 razy więcej niż dzikie jagody i aż 60 razy więcej niż szpinak!
  • jedna matcha latte to tyle antyoksydantów co 10 filiżanek zielonej, liściastej herbaty,
  • Matcha Latte nautralizuje wolne rodniki w organizmie,
  • dodaje energii,
  • obniża „zły” cholesterol,
  • zapobiega tworzenie się komórek rakotwórczych,
  • spowalnia proces starzenia się (to dlatego mieszkańcy Wschodu żyją tak długo!),
  • Matcha zawiera 5 razy więcej L-teaniny niż popularna zielona herbata (która sprawia, że stajemy się zrelaksowani). L-teanina odpowiada za pobudzanie fal alfa w mózgu człowieka (stres natomiast powoduje wytwarzanie się fal beta),
  • Matcha wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej,
  • Matcha zwiększa termogenezę naszego organizmu (spalanie kalorii poprzez wytwarzane ciepło naszego ciała) z około 8-10% do 35-43%,
  • ćwiczenia po wypiciu Matcha powodują 25% wzrost spalania tkanku tłuszczowej podczas wysiłku treningowego i wszelkich metali ciężkich i szkodliwych substancji.

You may also like...