Jak wykorzystywać cytrynę i limonkę dla zdrowia?

W poprzednim wpisie napisaliśmy o tym, jakie ogólne właściwości mają limonki i cytryny. Dziś będzie o ich szczegółowych właściwościach, opisanych przez Roberta Younga.

Przeziębienie

Dzięki właściwościom odkwaszającym limonka i cytryna doskonale buforują kwasy metaboliczne i dietetyczne i tym samym hamują przebieg przeziębienia. I przywracają organizmowi odczyn zasadowy.

Sok z dwóch cytryn i łyżkę miodu należy dodać do pół litra gorącej wody. Mieszankę pić powoli przed snem.

Zaparcia

Codziennie rano wypij szklankę ciepłej wody z dodatkiem soku z limonki lub cytryny i odrobiną cynamonu. Taki specyfik wspomaga detoksykację organizmu i łagodzi zaparcia.

Trawienie

Zarówno sok z cytryny, jak i z limonki wykazują niezwykłe właściwości alkalizujące. Działają bardzo podobnie jak wydzielanie węglanu sodu w żołądku.

Skutecznie alkalizują jedzenie i łagodzą wzdęcia ze względu na wysoką zawartość wodorowęglanu potasu.

Zmęczone stopy

Po całym dniu na nogach należy pomoczyć stop w ciepłej wodzie z dużą ilością soku z cytryny lub limonki. Nasze nogi będą odświeżone, a skóra napięta.

Wieczorne moczenie stóp ułatwi nam zasypianie. Wszystko dlatego, że substancje zawarte w soku z cytryny/limonki działają relaksująco na nerwy stóp.

Obrzęk dziąseł

Szklankę rozcieńczonego soku z limonki z odrobiną soli morskiej stosuj w celu złagodzenia bólu związanego z opuchniętymi dziąsłami. Taką mieszanką płucz obolałe dziąsła kilka razy dziennie. Możesz też natrzeć bolące miejsca, świeżą skórką limonki.

Zgaga

Dwie łyżeczki soku z cytryny/limonki należy dodać do szklanki ciepłej wody i wypić w celu złagodzenia zgagi. Cytryna ma kwaśny smak, ale w rzeczywistości, normuje ona pH organizmu.

Stany zapalne

Pomimo swojego kwaśnego smaku soki z cytryny i limonki wykazują silne działanie alkalizujące i są bardzo skuteczne w łagodzeniu stanów zapalnych. Wspomagają leczenie np. reumatyzmu, zapalenia stawów czy rwy kulszowej.

Ponadto sok z cytryny/limonki zapobiega gromadzeniu się kwasu moczowego w tkankach i zmniejsza ryzyko zachorowania na dnę moczanową.

Sucha skóra

Sok z cytryny nakładaj na suchą i łuszcząca się skórę w celu przywrócenia jej miękkości i poprawy jej nawilżenia.

Astma

W celu łagodzenia astmy na godzinę przed każdym posiłkiem wypij łyżkę soku ze świeżej, organicznej cytryny.

Ból gardła

Jedną część soku z cytryny należy wymieszać z jedną częścią wody. Taką mieszanką należy często płukać bolące gardło.

W celu zwiększenia efektów płukanki można do niej dodać sól morską.

Przydatne porady dotyczące cytryn i limonek

  • Pamiętaj, że największa zawartość limonenu znajduje się w białych, gąbczastych, wewnętrznych częściach cytryny/limonki.
  • Kiedy wyciskasz sok z cytryny lub limonki, to nie obieraj owocu ze skórki. Dokładnie ją wyszoruj i wyciśnij z niej wszystko co najlepsze dla Twojego zdrowia.
  • Aby jak najlepiej wykorzystać wszystkie właściwości zdrowotne i odżywcze zawarte w cytrynie/limonce, należy przyzwyczaić się do dodawania cząstek owocu wraz ze skórką.
  • Kiedy dodajesz sok z cytryny/limonki do wieloskładnikowego koktajlu, to wchłanialność składników odżywczych z pozostałych produktów użytych do przyrządzenia napoju wzrasta aż pięciokrotnie!
  • Dobrym pomysłem jest zrobienie sobie zapasu kostek lodu z dodatkiem soku z cytryny/limonki i cząstkami owoców. Szybko będziesz mógł dodać je do swojego napoju i cieszyć się dobroczynnymi właściwościami.
  • Limonki i cytryny powinny być przechowywane nie dłużej niż 2 tygodnie od zbioru. Wytrzymają w lodówce dłużej, ale stracą w tym czasie większą część swoich właściwości.
  • Przy zakupie cytryn/limonek zwracaj szczególną uwagę na końcówkę, którą owoc był przymocowany łodygi. Im więcej ma ona „rozgałęzień”, tym więcej składników mineralnych zawiera owoc.

Pamiętaj, pomimo tego, że limonki i cytryny mają mnóstwo właściwości prozdrowotnych, to należy wykorzystywać te owoce w umiarkowanych, zalecanych ilościach. Tak jak ze wszystkim – więcej nie zawsze znaczy lepiej.

Limonki i cytryny to dobrze znane ze swojego niepowtarzalnego smaku owoce. Aby jak najlepiej wykorzystać ich właściwości prozdrowotne, warto, aby na dłużej zagościły w naszym jadłospisie.

You may also like...