Czy sód albo potas mogą uratować Ci życie?

Niedobory zwiększają ryzyko wystąpienia poważnych, śmiertelnych chorób aż o 24%!

Elektrolity, to medyczne określenie jonów soli, które są obecne w naszej krwi, osoczu oraz płynach tkankowych, które pozwalają unormować pH organizmu. Osoby, które cierpią na niedobór elektrolitów, często chorują na serce. Może być to związane z niedoborem zielonych, zasadowych warzyw w diecie. 

Większość z nas sodę oczyszczoną zna głównie jako składnik przepisu na wypieki lub ciasteczka. Najnowsze badania wykazały jednak, że wodorowęglan sodu i potasu odgrywają dużo większą rolę – mogą ratować nasze życie!

Kiedy dochodzi do niedoboru elektrolitów? Prowadzić do tego może:

  • picie zbyt małych ilości płynów,
  • niezróżnicowana uboga dieta z niewielkim udziałem warzyw i owoców,
  • zbyt intensywne treningi,
  • długotrwały stres,
  • nadmierne spożycie kawy, herbaty i innych używek

Niedobory potasu i sodu w organizmie prowadzą do zaburzeń pracy serca, skurczy i są często objawem odwodnienia lub zaburzeń gospodarki minerałowej organizmu. Długotrwałe niedobory tych minerałów mogą prowadzić do uszkodzenia serca, częstoskurczy, a nawet wylewu.

Dlatego naukowcy rekomendują osobom cierpiącym na niedobory, szybkie uzupełnienie diety w składniki bogate w minerały, w tym owoce i zielone warzywa.

Które owoce i warzywa dostarczają poszczególnych składników odżywczych?

  • Wapń – znajdziemy go w awokado, brokułach, szpinaku, młodych listkach gorczycy
  • Magnez – bogatym źródłem są migdały, ketmia jadalna, ziarno lnu, koper, kakao oraz bazylia,
  • Żelazo uzupełnimy, jedząc pestki dyni, liście kapusty, brokuły i szpinak,
  • Potas w najłatwiej przyswajalnej formie znajdziemy w mleczku kokosowym, awokado, kiwi, brukselkach, pomidorach oraz figach,
  • Mangan natomiast uzupełnimy, jedząc cynamon, czosnek, tymianek, botwinę, kurkumę oraz jarmuż.

Jak nie pozwolić, aby nasz organizm się „wypłukał”?

Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:

  1. Nie trenuj podczas upałów – szybko doprowadzisz do odwodnienia i nadmiernego przegrzania organizmu, co wzmaga zapotrzebowanie na minerały,
  2. Pilnuj się zdrowej diety – każdy posiłek powinien składać się w co najmniej 1/3 z warzyw lub owoców,
  3. Pomiędzy posiłkami jedz niewielkie ilości pestek dyni, suszonych moreli itp.
  4. Pij napoje izotoniczne – zawierają chlorek sodu oraz chlorek potasu,
  5. Jeśli przydarzy Ci się infekcja, np. objawiająca się wysoką temperaturą i biegunką, pamiętaj o przyjmowaniu dwukrotnie większej ilości płynów, niż zwykle, aby nie dopuścić do odwodnienia.

Jakie są normy wartości elektrolitów w organizmie?

  • Sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L,
  • Potas: 156 mg/L; 4 mmol/L,
  • Magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,
  • Wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L

Elektrolity są tak ważne dlatego, że stanowią one naturalne zabezpieczenie organizmu przed zakwaszeniem. Wszystkie związki tego typu są bardzo zasadowe, a gdy brakuje ich w naszym organizmie, zaczynamy odczuwać objawy zakwaszenia.

You may also like...