Jak przejść na dietę wegetariańską

Wegetarianizm to nie tylko przejście na nową dietę. To przede wszystkim świadomy wybór i akceptacja nowego trybu życia. Jak w przypadku każdej zmiany musi minąć trochę czasu by oswoić się, przyzwyczaić i czuć się dobrze.

Jeżeli zastanawiasz się od jakiegoś czasu nad przejściem na wegetarianizm zrób to w sposób świadomy i przemyślany. Stopniowo podstawiaj zamienniki i wdrażaj nowe produkty z regularnością od kilku dni do kilku tygodni. Nie skupiaj się na żywności, która nie leży w Twoim guście. Skup się na tym, co sprawia przyjemność Twojemu podniebieniu.

Jak zacząć?

Tempeh i seitan stosowane są przy produkcji wegetariańskiego bekonu, kiełbasy, kurczaka czy innych substytutów mięsa. Jednak nawet dla fanów prawdziwego mięsa wegetariańska jego odmiana jest ciekawym zamiennikiem i przede wszystkim głównym źródłem białka. Zatem jest bardzo dobrym pomysłem przy przejściu na dietę wegetariańską.

Mięsne substytuty

Głównym powodem niechęci do wegetariańskiego substytutu mięsa wydaję się zazwyczaj być fakt długiego przetwarzania i dodawania barwników i innych składników sprawiających, by potrawa wyglądała dobrze i smacznie. Dlatego gdy jesteśmy już po okresie adaptacji możemy próbować innych źródeł białka.

Tempeh ma zazwyczaj zwartą konsystencję, charakteryzuje się orzechowym smakiem i jest bardzo pożywne. Pieczone tempeh jest znakomitym dodatkiem do sałatek, ryżu czy warzyw. Warto też wspomnieć, że tempeh jest produkowany z soi, dlatego należy zwrócić uwagę by nie był genetycznie modyfikowany.

Jeśli masz ochotę na burgera, sięgnij po alternatywę z fasoli, grzybów czy warzyw. Gdy nie masz czasu możesz użyć gotowych mrożonek. Jednak pamiętaj, że jak w przypadku burgerów z wołowiną, mrożone mięso zawiera często konserwanty i sztuczne substancje aromatyczne. Dlatego ważne jest by po pewnym czasie uniezależnić się od nich i traktować je jako przekąskę od czasu do czasu. Natomiast, kiedy będziesz już gotowy, możesz samodzielnie próbować tworzyć kulinarne przysmaki i przyrządzać zdrowe wersje burgerów.

Moc fasoli

Fasola jest prostym w przygotowaniu zamiennikiem potraw z mięsa.

  • Spróbuj dodać fasolę do sosów do makaronów lub lazanii zamiast siekanego mięsa.

  • Fasola doskonale zastąpi także kurczaka w zupach, gulaszach i zapiekankach.

  • Wypróbuj fasolę w taco lub buritto.

  • Możesz również wzbogacić śniadania fasolą: użyj jej zamiast bekonu czy kiełbasy.

  • Soczewica, czarna fasola i groch będą idealne do burgerów, które możesz przygotować sam.

Skąd czerpać informacje?

Osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z wegetarianizmem często nie wiedzą jak planować posiłki. Sprytnym posunięciem jest korzystanie z porad dotyczących gotowania, które można znaleźć w Internecie. Tym sposobem można nauczyć się gotować zdrowo. Pozwala to na odkrycie nowych metod gotowania, które ułatwiają życie, np. blanszowanie. A to tylko część tego, co umożliwia kreatywne gotowanie w Twojej kuchni.

Dobrze wiedzieć

  • Wegetariańskie „mięsa” są bogate z białko i błonnik. Wiele z nich ma również mniejszą zawartość tłuszczu, cholesterolu czy sodu, niż mięso pochodzenia zwierzęcego.

  • Tempah i seitan może imitować smak i konsystencję wołowiny, kurczaka, wieprzowiny, indyka, kaczki, ryb i owoców morza.

  • Wegetariańskie zamienniki mięsa są w większości zawierają konserwanty, barwniki i emulgatory, więc należy unikania spożywania ich codziennie. Są jednak doskonałym sposobem by odzwyczaić się od mięsa zwierzęcego.

  • Wegetariańskie substytuty zawierają nabiał, w szczególności jaja co jest ważne szczególnie dla wegan.

  • Tofu z mleka sojowego i tempah charakteryzują się gęstą konsystencją. Wynika to z faktu, że są przygotowywane z całych ziaren soi. Dlatego osoby uczulone na soje powinny unikać tych produktów.

  • Większość soi jest genetycznie modyfikowana, więc należy wybierać produkty sojowe, które nie są genetycznie modyfikowane.

  • Seitan jest popularnym zamiennikiem mięsa. Przygotowywany jest z białka pszenicy (glutenu). Posiada włóknistą strukturę i smak mięsa, dzięki czemu bardzo je przypomina. Jednak nie jest odpowiednim produktem dla osób z nadwrażliwością na gluten.

You may also like...