Podstawowe grupy żywności niezbędne do stworzenia zbilansowanej diety wegetariańskiej

Każdy kto decyduje się na przejście na dietę wegetariańską zastanawia się, jak skomponować zbilansowane, pełnowartościowe posiłki bez użycia mięsa. Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest łączenie ze sobą 4 podstawowych grup pokarmów, które przedstawimy w poniższym artykule.

1. Owoce i warzywa

To podstawa diety wegetariańskiej. Oczywiście najlepiej hodować je samemu, kiedy nie ma jednak takiej możliwości, należy wybierać te ekologiczne „prosto z grządki” od rolnika.

Są kopalnią błonnika, witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, dbają o nasze zdrowie i urodę – powinny stanowić trzon każdej diety wegetariańskiej.

2. Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe czyli: fasola, soja, ciecierzyca, soczewica czy groch to najlepsze z możliwych źródło białka roślinnego. Potrawy z nich wykonane (tofu, hummus, falafel) są pożywne, bogate w błonnik, witaminy oraz minerały, żelazo i cynk, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

3. Orzechy i nasiona

Odpowiednio dobrane orzechy i nasiona dostarczają do organizmu niezbędnego białka, błonnika i zdrowych tłuszczów nienasyconych. Ponadto spożywając je regularnie w odpowiednich ilościach uzupełniamy poziom witaminy E, żelaza i cynku. Szczególnie zaleca się jedzenie zasadowych migdałów oraz siemienia lnianego i sezamu.

4. Zdrowe oleje

Oleje, zwłaszcza tłoczony na zimno olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany, migdałowy i kokosowy przynoszą wiele profitów dla naszego zdrowia. Są to zdrowe dla serca tłuszcze jednonienasycone oraz wielonienasycone z wysoką zawartością kwasów Omega-3 i Omega-6.

Dieta wegetariańska wcale nie taka straszna

Dieta wegetariańska wcale nie jest tak trudna do skomponowania jak niektórym się wydaje. Wystarczy tylko dobrać odpowiednie proporcje poszczególnych podstawowych grup pokarmowych. Pomoże to dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych dla jego funkcjonowania składników odżywczych. Rośliny z powodzeniem mogą zastąpić mięso w 100%.

You may also like...