Odkwaszanie organizmu poprawia samopoczucie przy depresji

Dieta roślinna oparta na warzywach, owocach, kiełkach, pestkach i roślinach strączkowych o alkalicznych właściwościach i zdrowych oliwach, pełnych nienasyconych kwasów tłuszczowych ma wpływ na zapobieganie i pomoc w walce z depresją. Udowodniono to badaniami opublikowanymi w magazynie BMC Medicine. Obszerne badania przeprowadzone na ponad 15 tysiącach osób dały wyniki potwierdzające powiązanie zdrowego sposobu odżywiania i niedoborów wartości odżywczych w organizmie na stan psychiczny człowieka.

Przeprowadzone badania dały początek szerszemu spojrzeniu na zdrowie psychiczne w kontekście zdrowego odżywiania. Został zbadany bezpośredni wpływ nawyków żywieniowych na ryzyko wystąpienia depresji.

W trakcie badania pod lupę wzięto trzy rodzaje diety:

  • śródziemnomorska
  • dieta prowegańska
  • alternatywna dieta prozdrowotna indeks 2010

Uczestnicy badania zostali poproszeni o uzupełnianie raportów z trzymania diety oraz jej atrakcyjności. Im wyższy wynik został wskazany, tym uczestnik trzymał zdrowszą dietę.

Produkty spożywcze takie jak mięso czy słodycze (źródła nasyconych tłuszczów zwierzęcych oraz kwasów i kwasów tłuszczowych) były nisko punktowane w ocenie diety, natomiast orzechy, owoce i warzywa (zawierające kwasy tłuszczowe nienasycone omega 3 i 6, minerały i witaminy) były oceniane wysoko.

Jedna z głównych osób nadzorujących przebieg badań, Almudena Sanchez-Villegas z Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria mówi w wywiadzie „Chcemy zrozumieć, jaka rolę odgrywa odżywianie w odniesieniu do zdrowia psychicznego. Wierzymy, że pewne nawyki żywieniowe są w stanie ochronić nasz umysł. Wszystkie wprowadzone do badania diety wpływają pozytywnie na zdrowie umysłu”.

15 093 osoby biorące udział w badaniu były wolne od stanów depresyjnych w początkowej fazie badania. Rozpoczęliśmy wprowadzanie diet 21 grudnia 1999 roku. Wszystkie diety były dopasowywane indywidualnie, wzięliśmy pod uwagę również takie schorzenia badanych osób, jak cukrzyca, czy otyłość.

Kwestionariusze ankietowe były wypełniane przez uczestników przed rozpoczęciem badań oraz po 10 latach trwania projektu. Spośród 1550 uczestników została w pewnym okresie po zakończeniu eksperymentu stwierdzona depresja lub stany depresyjne. Część z uczestników, która nie trzymała diety, po zakończeniu badania przyjmowała również antydepresanty.

Jako najlepszą spośród testowanych oceniliśmy alternatywną dietę prozdrowotną indeks 2010. Jednak jej dobroczynne właściwości są silnie kojarzone z jej podobieństwami do drugiej badanej diety – śródziemnomorskiej.

Obie diety bogate były w nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i 6, składały się w znacznej mierze z warzyw, owoców, pestek, roślin strączkowych i niewielkich ilości wina.

Almundena Sanchez-Villegas mówiła w wywiadzie „Powiązania między dietą i zdrowiem psychicznym mogą być znaczące. Odnotowaliśmy u uczestników badania pozytywne zmiany w nastawieniu do życia po pewnym czasie od rozpoczęcia diety. Jednak nawet niewielkie odstępstwa w trzymaniu diety sprawiały, że wyniki badań stawały się nieoczywiste, a pozytywny wpływ diety nie dawał tak dobrych efektów, jak u osób przestrzegających diety.

W wyniku obserwacji stwierdziliśmy, że raz osiągnięta równowaga organizmu nie poprawia się i nie pogorszy, nawet jeśli organizm odżywia się jeszcze zdrowiej niż dotychczas. Zdrowe nawyki żywieniowe potwierdzają nasze przypuszczenia o wpływie na pozytywne myślenie i nastawienie do życia uczestników badania. Badając odstępstwa uczestników od wprowadzanej w badaniu diety, potwierdziliśmy również pewne hipotezy dotyczące wyjątkowo źle wpływających na umysł człowieka pokarmów, które zwiększają ryzyko wystąpienia depresji”.

Wyniki badań, które zostały opublikowane, były oparte na okresowych raportach stanu zdrowia uczestników badania oraz kontrolnych wizytach u psychologa. Wciąż potrzeba jednak bardziej szczegółowych badań, aby określić dokładniejszy wpływ każdego produktu osobno na zdrowie skłonności neurologiczne człowieka. Potrzeba też więcej czasu, żeby określić jasno, które składniki odżywcze mają największy wpływ na występowanie u człowieka depresji i stanów depresyjnych.

You may also like...