Idealne jedzenie – awokado

Dr Robert O. Young został kiedyś zapytany przez jednego z uczniów, podczas nauczania mikroskopii: „jaka żywność przyczyni się do poprawy mojego zdrowia i zdrowia mojej rodziny bardziej niż jakikolwiek inna?”. Dr Young odpowiedział bez chwili wahania: „AWOKADO!”. Powiedział: „Tylko to jest doskonałym pokarmem”. Również w zajęciach z nauki gotowania, Shelley Young zawsze określa awokado jako „Masło Boga”.

Awokado pochodzi z Persji. Jest bardzo popularne w Ameryce Południowej i Środkowej, Meksyku i w USA. Duża zawartość kwasów tłuszczowych jednonienasyconych powoduje, że awokado jest gładkie, ma smak melona i aromat orzecha.

Najnowsze wytyczne wydane przez American Diabetes Association (Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetyków) promują dietę bogatą w kwasy tłuszczowe jednonienasycone pomocne przy skuteczniejszym zwalczaniu cukrzycy.

Na stronach 70 do 120 „Corocznego przeglądu diabetyków” z 2002 roku, Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetyków w swoim raporcie „Ewidencja podstawowego żywienia i zalecenia w zakresie leczenia i zapobiegania cukrzycy i powikłań z nią związanych”, zaleca spożywanie węglowodanów i tłuszczów jednonienasyconych, które powinny stanowić 60 – 70% ilości kalorii dla osób chorych na cukrzycę, a 15 – 20% powinno pochodzić z białka.

Nowe wytyczne Amerykańskiego Stowarzyszenia Diabetyków przedstawiają dowody, że dieta bogata w kwasy tłuszczowe jednonienasycone może poprawić tolerancję glukozy i zmniejszyć insulinooporność co pozwala na lepszą kontrolę cukrzycy.

Doktor Young sugeruje „Każdy z niskim lub wysokim stężeniem cukru we krwi, lub cukrzycą typu I lub typu II, może w znacznym stopniu regulować stężenie cukru we krwi poprzez spożywanie dużej ilości awokado”.

Badania potwierdzają, że awokado jest istotnym pokarmem dla osób z wyższym niż normalny poziomem glukozy we krwi. Wyniki dla Programu Zapobiegania Cukrzycy, punktu orientacyjnego klinicznego szlaku z Narodowego Instytutu Zdrowia w sierpniu 2001 r., wskazują, że dieta i ćwiczenia fizyczne jednoznacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II nawet o 58%.

Związki zawarte w awokado obniżają poziom cholesterolu, są to fitosterole zwane beta-sitosterol i kwas anty-glutationowy, twierdzi dr David Heber, dyrektor Centrum Żywienia Człowieka na UCLA. Dowody wskazują, że fitosterol oraz glutation znajdujące się w awokado mogą pomóc w zapobieganiu niektórym rodzajom nowotworów i chorób serca u ludzi.

„Awokado od dawna słynie z wyjątkowego smaku”, powiedział Heber. „Jednak najnowsze badania wykazują, że awokado zapewnia korzyści fitochemiczne, które działają w połączeniu z biochemią z innych produktów spożywczych w diecie i poprawiają ogólny stan zdrowia. ”

Naukowe dowody z badań przeprowadzonych w maju 1999 roku przez Kalifornijską Komisję Awokado pokazują, że awokado zawiera 76 mg. beta – sitosterolu na 100 g owoców. To 4 razy więcej beta-sitosterolu niż w innych powszechnie spożywanych owocach, takich jak banany, jabłka, kantalupy, winogrona, śliwki i wiśnie. Ponadto, awokado nie zawiera cukru, który podnosi poziom glukozy we krwi! Poza tym w awokado znajduje się co najmniej dwa razy więcej beta-sitosterolu niż w innej żywności, w tym w kukurydzy, soi i zielonych oliwkach.

Beta-sitosterol jest sterolem roślinnym, który występuje naturalnie w awokado, według dr Davida Heber’a, dyrektora Centrum Żywienia Człowieka na UCLA i autora „Jakiego koloru jest Twoja dieta”.

Beta-sitosterol może hamować wchłanianie cholesterolu w jelicie, co powoduje obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. W badaniach na zwierzętach wykazano, że fitosterol, hamuje wzrost guzów, szczególnie wzrost nowotworów prostaty. Badania przeprowadzone przez Narodowy Instytut Nowotworów w 1992 roku wykazały, że zawartość glutationu w awokado jest trzy razy większa niż w bananach, jabłkach, kantalupach, winogronach, śliwkach i wiśniach. Glutation składa się z trzech aminokwasów i działa jako bufor, neutralizujący kwasy, które mogą powodować uszkodzenia komórek w organizmie w procesie starzenia się, w chorobach serca i nowotworach. W licznych badaniach powiązano glutation z zapobieganiem różnego rodzaju nowotworów, w tym raka jamy ustnej i gardła, a także chorób serca.

„Kalifornijskie awokado to doskonałe źródło pokarmowe glutationu i fitosteroli, co pokazuje wartość zróżnicowanej diety pochodzenia roślinnego oraz zapewnienie mikroelementów, które mogą mieć wyjątkową rolę w organizmie i mogą poprawić ogólny stan zdrowia oraz zapobiec chorobom przewlekłym ” stwierdził Heber.

Heber, odkrył, że awokado zawiera biochemiczny związek o nazwie lutien, który jest karotenoidem i znajduje się również w zielonych warzywach, chroni on przed rakiem, w tym rakiem prostaty.

Testy laboratoryjne z UCLA wykazały, że luteina zmniejsza wzrost komórek raka prostaty o 25%, podczas gdy likopen z pomidorów zmniejszenia wzrostu komórek o 20%. Kiedy połączono luteinę i likopen, wzrost komórek raka prostaty był zmniejszony o 32%. Oznacza to, że oba składniki odżywcze lepiej pomagają w ochronie przed rakiem prostaty niż tylko jeden z nich. „Luteina i likopen wydają się mieć połączenie addytywne lub synergistyczne działanie przeciwko rakowi prostaty, nasze wyniki sugerują, że dalsze badania powinny być wykonane w celu zbadania interakcji składników odżywczych luteiny i likopenu na poziomie subkomórkowym i molekularnym”, powiedział Heber.

Tradycyjnie, luteina znajduje się w zielonych warzywach, takich jak pietruszka, seler, szpinak, ale niedawno odkryte ją w awokado. W rzeczywistości, badania pokazują, że awokado są największym źródłem luteiny wśród 20 najczęściej spożywanych owoców. Oprócz nowo odkrytego działania – przeciwko nowotworowi prostaty, luteina jest wykorzystywana także w celu ochrony przed chorobami oczu, takimi jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej, które są główną przyczyną ślepoty z powodu cukrzycy w starszym wieku.

Nowe badania na Uniwersytecie Kalifornijskim wskazują również, że awokado zawiera prawie dwa razy tyle witaminy E niż wcześniej przewidywano, co czyni awokado największym źródłem tego niezwykłego buforu kwasu. Witamina E spowolnia proces starzenia i chroni przed chorobami serca oraz wspólnymi formami raka, neutralizując kwasy, które mogą powodować uszkodzenia komórek. Heber twierdzi : „Awokado jest przedstawiane jako doskonałe źródło tłuszczów jednonienasyconych o których wiadomo, że obniżają poziomu cholesterolu, ale przeciwutleniające i biochemiczne właściwości awokado są mniej powszechnie znane.

Te substancje odżywcze roślin występujące naturalnie w owocach i warzywach współpracują ze sobą w celu zmniejszenia stresu oksydacyjnego i zapobiegania chorobom. ” Heber, wraz z 35 naukowcami z Centrum żywienia człowieka na UCLA, już dawno zatwierdzili diety oparte na 5 do 11 porcjach dziennie zróżnicowanego menu zawierającego owoce i warzywa, takie jak awokado. Naukowcy na całym świecie pokazują, że wysokie spożycie warzyw i owoców wiąże się z lepszym zdrowiem głównie ze względu na ich właściwości walki z chorobą.

Awokado zawiera czternaście minerałów, które regulują wszystkie funkcje organizmu i stymulują wzrost. Szczególnie godna uwagi jest zawartość żelaza i miedzi, które pomagają w regeneracji czerwonych krwinek i zapobiegają niedokrwistości. Jest ono także źródłem potasu jeszcze wyższym niż banany i sód, który zapewnia wysoce zasadowy odczyn. Awokado nie zawiera wcale skrobi, a bardzo mało cukru i dlatego nie podnosi poziomu cukru we krwi, ale jest wysokim źródłem tłuszczu – 80%, tego co organizm potrzebuje do metabolizmu i do budowy błon komórkowych. Awokado jest również doskonałym źródłem białka na poziomie 10 do 15%.

Ze względu na wszystkie wyżej wymienione powody, awokado jest jednym z najważniejszych produktów, które można jeść ze względu na jego znaczącą rolę w odwracaniu raka, chorób serca oraz cukrzycy typu I i II. Jedno z naszych ulubionych śniadań to Avocado Kid Green Shake (zielony szejk z awokado) lub sałatka z brokułów, awokado i pomidora.

You may also like...