Kwasy tłuszczowe omega 3 – jak wpływają na organizm?

Dietetycy zalecają zmniejszenie tłuszczy w diecie, jednak są takie tłuszcze, których zabraknąć nie może – są to nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 i omega 6 – tzw. ALA i LA. Mają one zadanie specjalne – zbudować błonę komórkową. Każda komórka ludzkiego ciała otoczona jest przez przepuszczalną błonę, która wchłania niezbędne substancje odżywcze i wydala toksyny. Prawidłowo funkcjonująca komórka, to podstawa zdrowia na poziomie biologicznym. Jeśli komórki zaczną niedomagać, stopniowo zamanifestuje się to chorobą.

Kwasy tłuszczowe omega 3 – jak wpływają na organizm?

Korzystne działanie kwasów tłuszczowych omega-3 polega również na zwiększonej zdolności pochłaniania kwasów z organizmu. Spożywanie tłuszczów bogatych w kwasy tłuszczowe z tej grupy obniża ryzyko zawału serca, poprawia krążenie, zapobiega miażdżycy. Badania naukowe potwierdzają też przeciwnowotworowe działanie kwasów tłuszczowych omega-3. Stwierdzono również, że zapobiegają one:

  • zapaleniom
  • osteoporozie
  • cukrzycy
  • pomagają utrzymać stałą wagę ciała
  • zmniejszają poziom cholesterolu
  • regulują ciśnienie krwi
  • redukują złogi w tętnicach

Najbogatsze źródła kwasów tłuszczowych omega-3 to:

  • siemię lniane (zawiera ono aż 57% tłuszczów omega-3!)
  • ryby morskie
  • awokado
  • oliwa z oliwek
  • orzechy
  • ziarna i pestki
  • soja
  • ziarna sezamu
  • olej z wiesiołka
  • olej z ogórecznika
  • oleju słonecznikowym

Organizm ludzki nie produkuje kwasów tłuszczowych z grupy omega 3 oraz omega 6. Jedyne dostępne dla nas ich źródło to pożywienie.

Aby wzbogacić dietę o tłuszcze zawierające kwasy omega-3, zaleca się jedzenie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu, szczególnie dzikiego łososia, makreli, pstrąga, tuńczyka.

Należy również stosować oleje nierafinowane, tłoczone na zimno. Olej powinien być pakowany w ciemne, szczelne opakowania, zapobiega to jełczeniu na skutek kontaktu ze światłem i powietrzem (zjełczały tłuszcz traci swoje właściwości, smak i może być toksyczny).

Aby cieszyć się dobrym zdrowiem, powinniśmy spożywać kawasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 w proporcji jeden do jednego. Żywiąc się na sposób „zachodni”, spożywamy więcej kwasów tłuszczowych omega 6. Jest to dla naszego zdrowia bardzo niebezpieczne, ponieważ powoduje gęstnienie krwi. Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 i niedobór omega 3 powoduje zachwianie równowagi wewnętrznej i zwiększa podatność na choroby.

Produktem, który zawiera idealną proporcję kwasów tłuszczowych omega, jest mieszanka olejów Omega gold.

kwasy tłuszczowe

You may also like...