Dieta wysokobiałkowa, czyli jak zatruć swój organizm

Białko jest budulcem ciała człowieka. Należy dbać o to, aby posiłki zawierały odpowiednią dla nas jego ilość.

Co to znaczy?

Powinniśmy zjadać dziennie tylko tyle białka, ile go naprawdę potrzebujemy. Nadmiar jest szkodliwy, ponieważ organizm ludzki nie potrafi magazynować białka.

Długotrwały nadmiar tego składnika w diecie spowoduje zakwaszenie organizmu, a w efekcie złe samopoczucie, zmęczenie, skłonność do tycia oraz zwiększy ryzyko na zachorowania.

Kobiety potrzebują mniej białka niż mężczyźni, osoby pracujące fizycznie lub uprawiające sport mają większe zapotrzebowanie, niż pracownicy biurowi.

Przeciętne dzienne zapotrzebowanie to:

-46 g dla kobiety

-56 g dla mężczyzny

-52 g dla nastolatków

-10 g dla dzieci

Aby obliczyć nasze zapotrzebowanie na białko, należy pomnożyć wagę ciała przez 0,8.

Osoba, która waży 70kg, potrzebuje 56g białka na dobę.

Przykładowe produkty i ich zawartość białka:

-pierś z kurczaka 150g-37,05

-jajko kurze rozmiar L- 7g

-jogurt w 200g- 4,8g

-ser twaróg w 100g-17g

Jak widać, nie trzeba bardzo dużo zjeść, aby dostarczyć sobie odpowiednią ilość białka.

Wyniki badań naukowych opublikowanych w czasopismach medycznych:

„Journal of the American Medical Association” oraz „New England Journal of Medicine”

alarmują, że długoterminowe nadmierne spożycie białka znacząco zwiększa ryzyko zachorowania na:

– choroby serca

– zawał

– choroby nerek

– kamica nerkowa

– cukrzyca

– choroby nowotworowe ze szczególnym wskazaniem raka okrężnicy

– podagra

– osteoporoza

Dieta wysokobiałkowa może również zaburzać produkcję czerwonych krwinek.

Jest także przyczyną tworzenia się zatorów w jelicie grubym, upośledza pracę kosmków jelitowych w jelicie cienkim- przez co substancje odżywcze nie trafiają do krwi.

Paradoksalnie więc mimo że jemy zbyt dużo, nasze ciało jest niedożywione, długoterminowo stan taki może powodować utratę wagi. Na tej zasadzie działa między innymi dieta Dukana, wywołująca bardzo silne zakwaszenie organizmu.

Świadomi wpływu nieprawidłowo zbilansowanej diety na nasze zdrowie, z rozwagą podejmujmy decyzję, o tym, co znajdzie się na naszym talerzu.

You may also like...