Plastik jest ogromnym problemem współczesności. Statystyczny mieszkaniec Ziemi produkuje aż 50 kg plastiku rocznie. Specjaliści szacują, że od 50 lat, czyli od momentu, gdy ruszyła masowa produkcja tworzyw sztucznych, świat wyprodukował ich łącznie 9,1 mld ton. Większość trafiła na wysypiska śmieci i do środowiska. Potrzeba ich ograniczenia i recyklingu jest więc palącym problemem. Swój wkład coraz częściej mają zarówno małe sklepy, jak i duże sieci handlowe.
Sklepy bez opakowań
W wielu krajach Europy, w tym również w Polsce, powstaje coraz więcej sklepów sprzedających produkty bez opakowań. Na dzień dzisiejszy są one m.in. w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Jak wyglądają zakupy w takim miejscu? Otóż dominują w nim produkty na wagę, do których można użyć własnych opakowań bądź też opakowań szklanych lub ekologicznych kupionych na miejscu. Kolejnym dużym atutem takich sklepów jest asortyment pochodzący od polskich lub lokalnych dostawców.
Jednym z takich przykładów z zagranicy jest ekologiczny supermarket Original-Unverpackt w Niemczech. Sklep powstał 13 września 2014 roku. Obecnie sklep w swoim asortymencie posiada żywność, słodycze, kosmetyki, środki czystości, a także produkty do domu.
Jak to robią duże marki?
Trzeba przyznać, że małe, lokalne sklepy działające w duchu zero waste znakomicie radzą sobie z ograniczeniem plastiku. Na tym tle dużo gorzej wypadają duże marki, lecz to właśnie one generują ogromne ilości zbędnych opadów. Jakie więc mogą podjąć kroki?
Przykładem jest sieć sklepów Morrisons, która wprowadziła sprzedaż „luźnych” owoców i warzyw, bez plastikowych opakowań. Według szacunków, pozwoli to ograniczyć zużycie plastiku o 156 ton rocznie. Kolejnym krokiem jest planowane zastąpienie plastikowych opakowań kwiatów ich papierowymi zamiennikami.
Warta naśladowania jest Tesco, posiadające w ofercie torby, które zostały wyprodukowane z użyciem plastiku z recyklingu w minimum 80%. Brytyjska sieć planuje też do 2025 roku całkowicie wyeliminować opakowania z marki własnej nie nadające się do recyklingu.
Innym przykładem jest porozumienie New Plastics Economy Global Commitment, do którego przystąpiły tak znane marki jak np. Burberry, L’Oréal, Stella McCartney, H&M, Inditex (właściciel m.in. Zary), i Unilever (właściciel m.in. Dove). Porozumienie zobowiązuje firmy do wyeliminowania zbędnych plastikowych opakowań, korzystania wyłącznie z opakowań nadających się do recyclingu i znacznego ograniczenia zakupu nowych surowców sztucznych.