Czy warto jeść surowy szpinak?

Szpinak wielu osobom kojarzy się rozgotowaną, zniechęcającą papką z mrożonki. Na szczęście, w sklepach nie brakuje surowego szpinaku w formie całych listków, które można jeść po opłukaniu, bez obróbki termicznej. Szpinak jest pyszny z dodatkiem niewielkiej ilości oliwy z oliwek i czosnku. Możesz go dodawać także do sałatek. Surowy szpinak zachowuje zawartość witaminy i fitoskładników w znacznie większym stopniu, niż ten, który został zamrożony w bardzo niskiej temperaturze, a następnie smażył się na patelni.

Jakie makroskładniki zawiera szpinak?

Szpinak to niskokaloryczne warzywo – 100 gramów, zawiera jedynie 23 kalorie, w tym 3.6 grama węglowodanów (większość to błonnik), 2.9 grama błonnika, oraz 0.4 grama tłuszczu. Z tego powodu, można go jeść w dowolnych ilościach. Jednym z przeciwwskazań do jedzenia tego warzywa, jest kamica nerkowa – szpinak jest źródłem kwasu moczowego.

Mikroskładniki w szpinaku

Szpinak dostarcza dużej ilości witaminy K, E, kwasu foliowego i witaminy C. znajdziesz w nim także sporo żelaza, wapnia, potasu i fosforu. Dzięki witaminie K, szpinak ogranicza powstawanie zakrzepów w naczyniach krwionośnych. Kwas foliowy sprawia, że po konsultacji z lekarzem, szpinak może być cennym składnikiem diety kobiety w ciąży.

To warzywo wyróżnia się niesamowitą ilością substancji odżywczych, zapewniając jednocześnie minimalną kaloryczność. Znajdziesz w nim między innymi takie fitoskładniki, jak luteina i zeoksantyna, karotenoidy i inne antyoksydanty, które skutecznie chronią wzrok.

Szpinak spożywany w dużej ilości hamuje wchłanianie wapnia, jednak aby doszło do odczuwalnych efektów, musielibyśmy jeść go codziennie w ogromnych ilościach. Co ciekawe, szpinak zawiera wapń, jednak nie wchłania się on do organizmu, z uwagi na zawartość szczawianów.

Jak przygotować surowy szpinak?

W sieci można znaleźć doniesienia o przypadkach zatrucia bakterią E. Coli, do których doszło po zjedzeniu źle umytych liści. Z tego powodu, należy go dobrze umyć przed użyciem, najlepiej w zimnej wodzie. Dzięki temu nie straci koloru.

Nie bój się eksperymentować – szpinak sprawdzi się bardzo dobrze, jako dodatek do zielonych drinków, zup i innych potraw. Jego dużym plusem jest to, że jest dostępny przez cały rok.

Podsumowując – szpinak to warzywo, pełne wartości odżywczych, które znajduje wiele zastosowań w diecie zasadowej.

You may also like...