Jedz granaty na zdrowie

Granaty to prawie okrągłe owoce, szersze u podstawy. Twarda skórka jest zazwyczaj żółta w widocznymi jaśniejszymi lub różowawymi/czerwonymi cieniowaniami.

Wnętrze owocu jest podzielone na mniejsze części za pomocą membranowych ścianek oraz białych, gąbczastych, gorzkich w smaku komór wypełnionych ziarenkami w soczystej otoczce.

Właśnie ta otoczka jest najbardziej pożądana. Osłonki są spożywane na surowo. Smak granatów różni się w zależności od odmiany oraz stopnia dojrzałości owoców.

Sok z osłonek nasion granatów jest znany na Dalekim Wschodzie już od setek lat. Jest też popularny na Bliskim Wschodzie, w kuchni irańskiej i indyjskiej oraz syryjskiej.

Na początku XXI wieku dotarł do Europy i Ameryki w postaci popularnego w barach syropu Grenadine – zagęszczany i dosładzany sok z owoców granatu stosowany do koktajli i drinków. Oczywiście, nie był to najlepszy wybór, ponieważ duża zawartość cukru, niszczyła właściwości granatu.

Przed pojawieniem się pomidorów granaty były powszechnie stosowane w tradycyjnych przepisach wywodzących się z kuchni perskiej. Nasiona granatu czasami używane są też jako przyprawa.

Sok z owoców granatu wykazuje działanie antyseptyczne, dlatego tradycyjnie stosowany była na różnego rodzaju rany czy owrzodzenia.

Obszary uprawy owoców granatu to Bliski Wschód, Indie i kraje Europy Południowej.

Jakie składniki odżywcze zawiera granat?

Jeden granat dostarcza do ludzkiego organizmu 40% dziennego zapotrzebowania witaminy C (dla osoby dorosłej). Jest też bogatym źródłem kwasu foliowego i przeciwutleniaczy, które wspomagają procesy odkwaszania organizmu.

Najnowsze badania wskazują na pozytywny wpływ granatów dla zapobiegania rozwoju raka prostaty, raka tętnic szyjnych oraz nadciśnienia tętniczego. Stąd ogromny popyt na zarówno same owoce, jak i gotowy sok w Stanach Zjednoczonych oraz Zachodniej i Środkowej Europie.

Owoce granatu to naturalne dobrodziejstwo, które pozwala przywrócić i zachować równowagę kwasowo-zasadową ludzkiego organizmu.

You may also like...