Czym są fitoskładniki i jak działają na organizm?

Fitoskładniki wchodzą w skład:

  • owoców

  • warzyw

  • ziaren

  • orzechów

  • nasion roślin strączkowych

W przeciwieństwie do pozostałych składników odżywczych fitoskładniki nie są niezbędnym elementem diety i z tego powodu różnią się od białek, tłuszczy, witamin i minerałów.

Najważniejsze rodzaje fitoskładników

Oto kilka najważniejszych rodzajów fitoskładników:

  • karotenoidy

  • flawonoidy (w tym izoflawony)

  • inozytol

  • lignany

  • izocyjanidyny

  • fenole

  • sapominy

  • terpeny

Większość owoców i warzyw zawiera przynajmniej kilka z tych substancji. Niektóre mają szczególnie wysoką zawartość tych substancji, dlatego są bardziej wartościowym składnikiem diety, niż pozostałe. Szczególnie dużo znajdziesz ich w warzywach o wyraźnych kolorach – zielony lub fioletowym.

Jak działają fitoskładniki na organizm człowieka?

Naukowcy dokładnie określili sposób działania fitoskładników i dlatego wiemy, że wspomagają one zdrowie człowieka.

Fitoskładniki mogą:

  • działać antyoksydacyjnie (usuwać wolne rodniki) i odkwaszać organizm

  • wspierać system immunologiczny człowieka

  • wspomagać komunikację między komórkami

  • zmniejszyć poziom tych hormonów, które wydzielane w nadmiarze, mogą spowodować zakwaszenie organizmu i problemy zdrowotne

  • wspomagać przemianę beta-karotenu do witaminy A

  • naprawiać DNA uszkodzone przez palenie i ekspozycję na inne toksyny

  • wspomagać leczenie nowotworów przez aktywację cytochromu P450

  • chelatować zanieczyszczenia, metabolity i spożywane składniki o działaniu kwasowym

Czy są dowody na to, że jedzenie owoców i warzyw może mieć pozytywny wpływ na zdrowie?

Oczywiście – badania na temat pozytywnych właściwości owoców i warzyw były prowadzone przez wiele lat, na dużych grupach ludności. Najlepszym źródłem tych substancji są warzywa i owoce, które zawierają mało cukru (mającego działanie zakwaszające). Dzienne spożycie warzyw i owoców na świecie jest zbyt małe – według doktora Roberta Younga, powinny one stanowić podstawę diety. Niestety, w wielu przypadkach są jedynie dodatkiem do innych potraw.

You may also like...