A czy Ty zjadłeś już dzisiaj swoją porcje zielonej sałatki?

Codzienne jedzenie zielonych sałatek to jeden z najzdrowszych, a zarazem najprostszych nawyków, jakich możemy się wyuczyć.

Oto kilka powodów zdrowotnych, dla których warto codziennie sięgać po świeże sałatki.

1. Jedz sałatki dla błonnika

Dieta bogata w błonnik obniża poziom kwasów dietetycznych i metabolicznych. Tym samym obniża poziom cholesterolu we krwi i zapobiega uciążliwym zaparciom.

2. Jedz zielone sałatki ze względu na korzyści zdrowotne

Wielu ekspertów zgadza się ze sobą co do kwestii, ze ludzie powinni jeść więcej owoców i warzyw (zwłaszcza zielonych warzyw liściastych). Istnieje wiele dowodów naukowych na to, że pokarmy roślinne bogate w składniki odżywcze przyczyniają się do poprawy ogólnego stanu zdrowia.

Ludzie, którzy często jedzą sałatki skomponowane ze świeżych, surowych warzyw mają dużo wyższe stężenie przeciwutleniaczy we krwi (witaminy C, E, kwasu foliowego, likopenu, alfa i beta-karotenu) niż ludzie, którzy spożywają bardzo mało warzyw.

Przeciwutleniacze to substancje, które pomagają chronić organizm przed uszkodzeniami powodowanymi działaniem niebezpiecznych kwasów metabolicznych i dietetycznych.

Naukowcy już dawno zauważyli wpływ jedzenia dużych ilości świeżych warzyw i owoców na zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na wiele chorób, w tym też nowotworów. Niedawne badania przeprowadzone przez National Cancer Institute sugerują, że osoby, których dieta jest bogata w owoce i warzywa, mogą mieć niższe ryzyko rozwoju chorób nowotworów.

3. Sałatki mają niewiele kalorii – możesz je jeść bez wyrzutów sumienia

Jeśli chcesz zrzucić kilka kilogramów, zacznij jeść zdrowe sałatki, w których składzie znajdą się zielone warzywa liściaste.

Badania wykazują, że rozpoczęcie diety od jedzenia niskokalorycznych posiłków, 150 kcal lub mniej, poprawia uczucie sytości i znacznie redukuje całkowitą ilość kalorii przyjmowanych w czasie jednego posiłku.

4. Jedz sałatki, aby dostarczyć sobie zdrowych tłuszczów

Jedzenie zbilansowanych ilości zdrowych tłuszczów (takich, które znajdują się w orzechach, oliwie z oliwek czy w awokado) pomaga organizmowi we wchłanianiu fitochemicznych substancji ochronnych np. likopenu z pomidorów czy luteiny z ciemnozielonych warzyw.

Naukowcy z Ohio State University przeprowadzili badania, które miały na celu sprawdzenie jak dobrze wchłaniane są substancje fitochemiczne u ludzi, którzy przez określony czas zjadali sałatkę z:

  1. sałaty, marchwi, szpinaku i 2 i pół łyżek awokado
  2. sałaty, marchwi, szpinaku

Wśród ludzi, którzy jedli sałatkę z awokado odnotowano osiem razy większą wchłanialność alfa-karotenu i ponad trzynaście razy większą wchłanialność beta-karotenu (obie substancje chronią ludzki organizm przed nowotworami i chorobami serca).

Jeśli swoją codzienną sałatkę doprawisz odrobiną oliwy z oliwek lub awokado to dodasz sobie kilka dodatkowych lat życia.

Włoskie badania przeprowadzone na grupie osób powyżej 60 roku życia dowodzą, że dieta, która zawiera stosunkowo duże ilości oliwy z oliwek i świeżych, surowych warzyw znacząco wpływa na wzrost długości życia.

Pamiętaj – dr Robert O. Young zjada 2 owoce awokado dziennie.

Świeże sałatki to łatwo dostępne źródło błonnika i składników odżywczych. Są niskokaloryczne i lekkostrawne. Codzienne spożywanie sałatek, zwłaszcza tych zawierających zielone warzywa liściaste, to idealna propozycja dla ludzi, którzy chcą przejść na dietę lub po prostu zacząć zdrowy, alkalizujący tryb życia.

You may also like...