Polak potrafi! Mamy na to kolejny dowód 😉 Dr inż. Ewelina Jamróz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie opracowała recepturę naturalnej folii – trwałej, nietoksycznej, ulegającej szybkiej biodegradacji. Wynalazek może stać się odpowiedzią na palący problem zanieczyszczenia środowiska przez tworzywa sztuczne, m.in. foliowe woreczki i reklamówki.
Folia z alg czerwonych i żelatyny
Głównymi składnikami biopolimerowej folii są wielocukry z alg czerwonych i żelatyna (białka). Są one łatwo dostępne, tanie i mogą rozłożyć się w glebie w ciągu zaledwie miesiąca. Z kolei składnikami uzupełniającymi są nanocząsteczki srebra i selenu. Dzięki nim produkty zapakowane w bio-folię dłużej pozostają świeże i wolne od działania drobnoustrojów.
„Badaczka udowodniła, że pozwalają przechowywać owoce mini kiwi o około 4-6 dni dłużej, niż w zwykłych opakowaniach. Zapakowane w polietylen owoce po sześciu dniach pokryły się grzybem, w innowacyjnej folii wciąż nadawały się do spożycia”.
Innowacyjny produkt jest bezpieczny dla człowieka i środowiska i może stać się świetną alternatywą dla zwykłej folii wykonanej z tworzysz sztucznych. Wynalazek został zgłoszony do opatentowania, trzymamy kciuki za sukces.
Warto dodać, że to nie pierwsze tego typu odkrycie polskich naukowców w ostatnim czasie. Jakiś czas temu pisaliśmy o sztućcach ze skrobi ziemniaczanej >> opracowanych przez zespół naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Biopolimery – moda i konieczność
Biopolimery (bioplastiki) to ekologiczna alternatywa dla zwykłego plastiku. Mają one zazwyczaj te same właściwości, co tworzywa sztuczne, jednak ich niekwestionowaną przewagą jest fakt, że pochodzą z naturalnych składników. Ich kolejnym atutem jest szybka biodegradacja do prostych cząsteczek występujących naturalnie w przyrodzie.
Coraz większe zainteresowanie bioplastikami z jednej strony jest wynikiem mody na eko-rozwiązania, z drugiej strony jest koniecznością. Produkcja tworzyw sztucznych jest coraz bardziej ograniczana ze względów prawnych. Aby sprostać oczekiwaniom prawnym i oczekiwaniom klientów, duże i mniejsze firmy stawiają na recykling i naturalne materiały. Przykładem jest chociażby koncern Coca-Cola, który wdrożył produkcję opakowań z bioplastików lub LEGO, które wydaje coraz więcej produktów opartych na biopolimerach.