Syrop glukozo-fruktozowy – groźniejszy niż cukier

Aby skutecznie dbać o swoje zdrowie, musisz wiedzieć jak najwięcej o produktach, które spożywasz, opierając się na twardych faktach, a nie na reklamach i opiniach.

Jednym z najgroźniejszych produktów z półek sklepowych, jest syrop glukozo-fruktozowy. Jego negatywny wpływ na organizm jest jeszcze gorszy niż cukru i mąki, ponieważ składa się on w dużej mierze z czystej fruktozy. Syrop glukozo-fruktozowy jest stosowany jako dodatek do napojów i przetworzonych produktów, z kilku względów:

  • Jest bardzo tani
  • Łatwo rozpuszcza się w wodzie
  • Jest równie słodki jak cukier
  • Nie psuje się

Z tego powodu, można go znaleźć zarówno w napojach, jak i alkoholach smakowych, przetworach mlecznych, lodach, dżemach, konserwach i wszelkiego rodzaju słodyczach. Wszystkie te produkty, zaliczamy do silnie zakwaszających organizm. Jeśli podczas zakupów znajdziesz na opakowaniu produktu informację o tym, że zawiera on syrop glukozo-fruktozowy, zostaw go na półce – dla zdrowia.

Jaki wpływ na organizm ma fruktoza?

Syrop glukozo-fruktozowy zawiera łatwo przyswajalną glukozę i fruktozę. Fruktoza nawet w niewielkich dawkach, prowadzi do zwiększenia masy ciała, z uwagi na to, że wpływa na wydzielanie hormonu sytości – greliny i leptyny. Jedzenie fruktozy jest przyjemne, ale nie prowadzi do uczucia sytości, tak, jak glukoza. Co więcej, zbyt częste jedzenie fruktozy, prowadzi do uzależnienia i wahań nastroju.

Często popełnianym błędem jest stosowanie fruktozy jako zamiennika glukozy, ponieważ nie podwyższa ona poziomu cukru we krwi i jest 2 razy mniej kaloryczna, przy tej samej wielkości porcji.

W praktyce, najlepiej jest całkowicie zrezygnować ze słodzenia, ponieważ zarówno jeden, jak i drugi cukier, nie mają żadnych korzyści dla zdrowia, a dodatkowo, zakwaszają organizm. Cukier nie ma żadnych korzyści dla organizmu, ponieważ nie zawiera minerałów i witamin.

Warto dodać, że syrop glukozo-fruktozowy, często bywa zanieczyszczony metalami ciężkimi, zwłaszcza rtęcią. To szczególnie groźne dlatego, że napoje, zawierające syrop, są pite w dużych ilościach przez dzieci, mające mniejszą wrażliwość na takie trucizny.

Jedzenie fruktozy wybitnie zakwasza organizm. Prowadzi ona także do odkładania się tłuszczu w wątrobie i jej stanów zapalnych. Co więcej, regularne jedzenie fruktozy, jest związane z podwyższonym ryzykiem wystąpienia dny moczanowej. Dzieje się tak dlatego, że fruktoza podwyższa poziom szkodliwego kwasu mlekowego.

Jakich napojów należy unikać?

Ilość cukru dodawanego przez producentów do najpopularniejszych napojów, jest ogromna. W litrze napoju coca-cola jest około 20 łyżeczek (!) cukru, natomiast w syntetycznych owocowych napojach gazowanych, od 19 do 26 łyżeczek. W diecie zasadowej nie powinno być też miejsca na napoje wyciskane z owoców – 1/10 takiego napoju to fruktoza. Znacznie lepiej jest zjeść cały owoc, który zawiera znacznie więcej błonnika, niż sok.

You may also like...