Jesienne skarby z naszych ogrodów

Dynia – czy tylko na Halloween?

Duże kuliste owoce dyni kojarzą nam się z lampionami przygotowywanymi na obchody święta Halloween.

Zapożyczone z kultury amerykańskiej, znajduje coraz więcej zwolenników w Europie.

Jednak powinniśmy pamiętać, że owoce dyni to przede wszystkim cenne, bogate źródło składników odżywczych, witamin i minerałów.

Wartość odżywcza surowej dyni:

  • Białko 1,00g/100g
  • Tłuszcz 0,10g/100g
  • Węglowodany 6,5g/100g
  • Witamina C 9,0mg/100g
  • Tianina 0,050mg/100g
  • Ryboflawina 0,11mg/100g
  • Niacyna 0,600mg/100g
  • Witamina B6 0,061mg/100g
  • Kwas foliowy 16ug/100g
  • Witamina A 8513IU/100g
  • Witamina E 1,06mg/100g
  • Witamina K 1,1ug/100g
  • Wapń 21mg/100g
  • Żelazo 0,8mg/100g
  • Magnez 12mg/100g
  • Fosfor 44mg/100g
  • Sód 1mg/100g
  • Cynk 0,32mg/100g

Zamiast kupować kolejny zestaw witamin i minerałów w aptece jedzmy potrawy z dyni.

Oprócz składników odżywczych dynia ma właściwości lecznicze.

Zawarty w miąższu dyni beta-karoten jest przeciwutleniaczem — hamuje procesy oksydacyjne, dzięki czemu zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe żołądka, płuc, piersi, jelita grubego.

Beta-karoten obniża również poziom złego cholesterolu, przez co reguluje ciśnienie krwi, zapobiega zawałowi serca, udarowi mózgu czy miażdżycy.

Wysoka zawartość witaminy A zapobiega chorobom wzroku takim jak:

  • zwyrodnienie plamki żółtej
  • zespół suchego oka
  • zaćma
  • uszkodzenia soczewki

Substancje zawarte w pestkach dyni spowalniają przerost gruczołu prostaty, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka prostaty.

Pestki dyni od wieków stosowane były jako naturalny środek anty-pasożytniczy.

Zawarta w osłonkach nasion kukurbitacyna zwalcza drobnoustroje oraz pasożyty przewodu pokarmowego np.: owsiki.

Właściwości odkwaszające dyni.

Dynia ma zasadowe ph, regularne spożywanie tego warzywa pomoże nam zniwelować zakwaszenie organizmu, a dzięki temu będziemy się cieszyć dobrym samopoczuciem i pozbędziemy się zbędnych kilogramów.

Potrawy z dyni są niskokaloryczne, ale zawierają dużo błonnika, dzięki czemu po zjedzeniu czujemy się syci.

Dynia to warzywo sprzyjające odchudzaniu.

You may also like...