Jak zmniejszyć ryzyko groźnego upadku u starszej osoby?

Ile problemów ze zdrowiem w starszym wieku może być spowodowane upadkami, które miały miejsce w przeszłości? Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele szkód mogą spowodować w naszym ciele upadki związane z zaburzeniami równowagi. Od siniaków i potłuczeń aż do złamań kończyn i bioder – nawet niegroźnie wyglądający upadek dla seniora może oznaczać znaczną utratę sprawności a w najtragiczniejszych przypadkach nawet śmierć.

Dr Mary Tinetti, z Yale School of Medicine stwierdza, że: „upadki są jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych doświadczanych przez osoby starsze”.

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Programu Geriatrii, z którym współpracuje dr Tinetti, większość upadków, które przytrafiają się seniorom (ok. 70%) ma miejsce kiedy przy osobie starszej nikogo nie ma. Około 60% osób starszych cierpi na zaburzenia poznawcze i doznaje co najmniej jednego upadku rocznie. Takie upadki często są przyczyną pobytu seniorów w szpitalach. Zdaniem dr Tinetti: „Biorąc pod uwagę ich częstotliwość i konsekwencje, upadki są poważnym problemem zdrowotnym dla osób starszych. Można je stawiać na tej samej półce zagrożeń co ataki serca czy udary mózgu”.

W wyżej wspomnianym już raporcie znajduje się zestaw wytycznych, które maja wspomóc proces zapobiegania upadkom u osób starszych. Jest to pierwsza od 10 lat aktualizacja formalnych zaleceń w tej dziedzinie. Zostały one opublikowane w piśmie „The Journal of American Society Geriatria”.

Aby zmniejszyć częstotliwość upadków wśród osób starszych, należy:

  • przeprowadzać regularne konsultacje z lekarzem, który odpowiednio dobierze dawki leków i w miarę możliwości zmniejszy ich liczbę. Dotyczy to szczególnie leków przeciwdepresyjnych, przeciwpsychotycznych oraz środków uspokajających
  • zwiększyć poziom suplementacji witaminy D3 do 800 jednostek dziennie jeśli zauważymy, że osoba starsza cierpi na jej niedobory lub jest szczególnie narażona na upadki
  • wprowadzić lekką aktywność fizyczną (np. fizykoterapia lub tai-chi), która poprawi równowagę, elastyczność oraz mobilność u osoby starszej

Te oraz inne działania (np. zakup odpowiednio stabilnego obuwia, badanie ostrości wzroku oraz prawidłowości działania układu krążenia) mogą przyczynić się do zmniejszenia ryzyka upadków u osób starszych.

Seniorzy bardzo często przyjmują dużo różnego rodzaju leków na receptę. W niektórych przypadkach zmniejszenie liczby leków czy ich dawek jest niemożliwe ze względu na inne schorzenia i choroby towarzyszące wieku starszego.

Zamiast skupiać się na jednym z zaleceń, należy wprowadzić tzw. interwencję wieloczynnikową. Znacznie poprawi to bezpieczeństwo i jakość życia osób starszych oraz uchroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi będącymi następstwem nieszczęśliwych upadków.

Zdaniem dr. Roberta O. Younga, aby zapobiec upadkom wśród seniorów, należy obniżyć do minimum ilość i dawki leków przyjmowanych przez osoby starsze, alkalizować ciało za pomocą zielonych warzyw oraz koktajli, wyeliminować z diety zakwaszające pożywienie i napoje oraz zwiększyć dzienną dawkę witaminy D3.

You may also like...