Dlaczego warto jeść warzywa na surowo?

Warzywa są bardzo ważne dla naszego organizmu, dlatego, że uzupełniają niedobór soli mineralnych, witamin, błonnika i fitoskładników. Gotowane warzywa są także zdrowe, jednak wybierając je w formie surowej, nie tracisz tak dużej ilości składników odżywczych. Gotowanie niszczy niezbędne składniki, takie, jak witamina C czy enzymy. Podczas gotowania zwiększa się także indeks glikemiczny takich produktów, jak na przykład marchew.

Z tego powodu, podstawę diety zasadowej, powinny stanowić surowe warzywa. W tym artykule przedstawię najważniejsze korzyści, z ich jedzenia.

Utrata wagi

Warzywa są niskokaloryczne i dostarczają dużą ilość błonnika, przy minimalnej ilości tłuszczu i kalorii. Dzięki temu, dają szybciej uczucie sytości oraz pozwalają szybciej schudnąć. Najprostszym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, jest zaprzestanie jedzenia węglowodanów i ograniczenie mięsa, na rzecz odkwaszających, surowych warzyw. Cała magia polega na tym, że w ten sposób zwiększamy ilość skrobi opornej.

Wspieranie pracy serca

Osoby, które jedzą więcej warzyw, rzadziej chorują na serce. Dzieje się tak dlatego, że warzywa są bogatym źródłem takich substancji, jak pektyny, błonnik (nierozpuszczalny i rozpuszczalny), oraz inne składniki, które oczyszczają naczynia krwionośne. Usuwają one cholesterol oraz trójglicerydy z naczyń krwionośnych. Zmniejszenie wagi, związane z jedzeniem warzyw, wpływa także na obniżenie ciśnienia. Surowe warzywa mają najsilniejsze działanie, ponieważ podczas obróbki termicznej, zmniejsza się ilość błonnika.

Obniżenie ryzyka występowania nowotworów

Takie działanie mają przede wszystkim warzywa z rodziny krzyżowych, takie, jak brokuły i kapusta. Zawierają one glukozynolany, aktywujące wydzielanie sulforafanu, silnego związku o działaniu przeciwnowotworowym. Organizm korzysta także na tym, jeśli zastąpisz warzywami produkty wysoko przetworzone, takie, jak fast-foody.

Usuwanie wolnych rodników z organizmu

Surowe warzywa to najlepsze dostępne źródło antyoksydantów – niektóre z nich, to witamina C, witamina E, kwas foliowy, likopen oraz alfa i beta karoten. Wspierają one układ odpornościowy człowieka oraz zwiększają ilość czerwonych krwinek. Kwas foliowy, wpływa na stan krwi, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego oraz jest niezbędny dla zdrowego rozwoju dziecka. Beta-karoten, który znajdziesz w czerwonych i pomarańczowych warzywach, to substancja chroniąca przed starzeniem się skóry pod wpływem promieni UV.

Zmniejszasz ryzyko występowania nietolerancji pokarmowych

Osoby, które przeszły na dietę zasadową, musiały wyeliminować ze swojej diety takie produkty, jak jajka, soja, pszenica czy cukier. W ten sposób, można wyeliminować przyczyny większości nietolerancji pokarmowych.

Poprawiasz odczuwanie smaku

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma zaburzone postrzeganie smaku. Przetworzone dania pełne soli i glutaminianu sodu, napoje bogate w cukier czy alkohol – to wszystko zmniejsza wrażliwość kubków smakowych. Jeśli zwiększysz ilość surowych warzyw, odtrujesz organizm i poprawisz funkcjonowanie kubków smakowych.

You may also like...