Papryka – arystokracja świata roślin

Przeciwutleniacz i środek o działaniu odkwaszającym – korzyści jakie daje jedzenie słodkiej papryki

Idealna kombinacja lekko ostrego smaku i chrupiącej tekstury – słodkie papryki wraz ze swoją różnorodnością kolorów i kształtów są ozdobą świata roślin. Pomimo tej szerokiej palety barw i kształtów wszystkie znane są pod naukową nazwą Capsicum annum.

Papryka należy do rodziny roślin psiankowatych, tak samo jak ziemniaki, pomidory czy bakłażany. Papryki to pulchne, dzwonkowate, trzy lub czteropłatowe warzywa. Papryki w kolorze zielonym i fioletowym maja nieco gorzki smak, zaś te w kolorach żółtym, pomarańczowym i czerwonym są słodsze, o owocowym posmaku.

Substancja, która odpowiada za ostrość danej odmiany papryki to kapsaicyna, która w słodkiej papryce występuje w bardzo małych ilościach. Pomimo tego, ze papryka jest dostępna w sklepach przez cały rok to najwięcej wartości ma ta zebrana latem i wczesną jesienią.

Wszystko co wiemy o słodkiej papryce

Papryka to doskonałe źródło karotenoidów. Hiszpańscy naukowcy postanowili bliżej przyjrzeć się witaminie C, witaminie E oraz 6 kartenoidom (alfa-karoten, beta-karoten, likopen, luteina, kryptoksantyna i zeaksantyny) i znaleźć pokarm, w którym te wszystkie dobroczynne składniki byłyby zawarte . Okazało się, że badaczom udało się wyodrębnić tylko 2 warzywa, które w co najmniej 2/3 są zbudowane właśnie ze wspomnianych wyżej składników. Tymi super-warzywami okazały się: pomidor oraz słodka papryka.

Okazuje się, że jedna porcja słodkiej papryki dostarcza aż 12% zalecanej dziennej dawki spożycia zeaksantyny oraz aż 7% zalecanej dziennej dawki spożycia witaminy C.

Jeśli chcesz zmaksymalizować poziom zawartej w papryce witaminy C i karotenoidów to pozwól jej dojrzewać. Najnowsze badania wykazują, że w czasie dojrzewania papryki wydzielają się w niej antyoksydanty, które są dobrodziejstwem dla naszego zdrowia.

Plantatorzy rozpoczynają zbiór słodkiej papryki w momencie kiedy jest ona dojrzała lub kiedy jest jeszcze niedojrzała. W drugim przypadku papryka dojrzewa „na bieżąco” Badania wskazują fakt, że w nie do końca dojrzałej papryce poziom witaminy C wzrasta nawet do 10 dni po jej zbiorze.

Kiedy słodka papryka jest optymalnie dojrzała?

Jest to trudna kwestia. Nie da się dokładnie określić w którym momencie papryka ma dla człowieka najwięcej zdrowych substancji. Większość zielonych papryk, ale nie wszystkie, w czasie dojrzewania zmienia swój kolor na czerwony, pomarańczowy czy żółty. Dobrą zasadą jest ocena papryki pod kątem jakości i żywości koloru, po teksturze oraz ogólnym wyglądzie warzywa.

Optymalnie dojrzała papryka będzie miała:

  • głębokie i żywe kolory
  • będzie posiadała odpowiedni stosunek masy do wielkości
  • będzie jędrna

Wysoka temperatura przyrządzania posiłków z zawartością papryki może skutkować utratą części drogocennych składników odżywczych w niej zawartych. Najnowsze tureckie badania dowodzą, że przed grillowaniem w 150°C słodka papryka ma w sobie 46 miligramów luteoliny (ważnego przeciwutleniacza i flawonoidu przeciwzapalnego) na kilogram. Po grillowaniu przez ok. 7 – 8 minut stwierdzono, że ok. 40% luteoliny uległo zniszczeniu.

Badanie to potwierdziło tezę, że paprykę najlepiej jest przyrządzać w niskich temperaturach (do 118°C) przez bardzo krótki czas.

Składniki odżywcze zawarte w słodkiej papryce

Już jedna szklanka surowej papryki (ok. 92 gramów) zawiera następujące zalecane dzienne dawki spożycia danych składników odżywczych (w %) :

  • witamina C – 195,8%
  • witamina A – 57,6%
  • witamina B6 – 13,5%
  • kwas foliowy – 10,5%
  • błonnik – 7,4%
  • witamina E – 7,2%
  • molibden – 6,1%
  • witamina K – 5,6%
  • potas – 5,5%
  • mangan – 5%
  • witamina B2 – 4,7%
  • witamina B3 – 4,5%
  • witamina B1 – 3,3%
  • witamina B5 – 2,8%
  • tryptofan – 3,1%
  • magnez – 2,7%
  • kalorie (28 kcal) – 1%

Papryka to bardzo popularne warzywo niemalże na całym świecie. W porównaniu do innych odmian papryki słodka papryka zawiera w sobie bardzo małą ilość kapsaicyny – substancji odpowiedzialnej za ostry smak.

Kapsaicyna wykazuje działanie regulujące poziom cukru we krwi oraz silne działanie antynowotworowe. Ponadto wiąże się z receptorami komórek nerwowych i ma wpływ na zmianę odczuwania bólu. Pomimo iż słodka papryka zawiera małe ilości kapsaicyny to i tak jej wpływ na nasze zdrowie jest nieoceniony.

Ilość składników odżywczych zawartych w słodkiej papryce jest imponująca a nawet nieco zaskakująca, bowiem niektóre zawarte w niej składniki (np. witamina E czy karotenoidy) rozpuszczają się w tłuszczach a papryka jest warzywem niemalże beztłuszczowym. W jednej filiżance posiekanej papryki znajduje się mniej niż 1 gram tłuszczu.

Słodka papryka jest doskonałym źródłem witaminy E – w jednej filiżance znajduje się aż 1,45 mg tej witaminy oraz 30 różnych karotenoidów w tym beta-karoten i zeaksantyna. Obie te substancje wykazują działanie antyutleniające i przeciwzapalne.

Więcej informacji na temat działania papryki, dowiesz się z następnego postu.

You may also like...